ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Αθήνα, 03 Δεκεμβρίου 2015
Ομιλία
Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλη Αποστόλου
στη συζήτηση στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό 2016
Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι ο αγροτικός χώρος της χώρας μας – σε αυτόν θα εστιάσω το σύνολο της ομιλίας μου – είχε τα τελευταία χρόνια εξοβελισθεί στο πυρ το εξώτερο.
Η Κυβέρνησή μας καλείται να αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα. Κατ΄ αρχήν θα σταθώ σε αυτά που αφορούν στις πληρωμές των ενισχύσεων.
Αναρτήθηκαν ήδη από το μεσημέρι τα Προσωρινά Δικαιώματα της βασικής ενίσχυσης ανά ΑΦΜ αγρότη, που σημαίνει ότι ξεκλείδωσαν οι πληρωμές και θα γίνουν στο σύνολό τους τη Δευτέρα.
Το συνολικό ποσό που θα καταβληθεί από τη βασική ενίσχυση, που σύμφωνα με τη νέα ΚΑΠ ανέρχεται στα 1,2 δις, θα είναι το 90%, δηλαδή 1,1 δις ευρώ, που αποτελεί το 50% της συνολικής άμεσης ενίσχυσης.
Σ αυτά θα προσθέσω μέχρι τα μέσα του Δεκέμβρη ακόμη τουλάχιστον 200 εκατ., που αφορούν όλες τις εκκρεμότητες από το 2008 ως το 2014.
Με άλλα λόγια η ύπαιθρος θα ενισχυθεί αυτές τις ημέρες με το ποσό των 1,3 δις , πράγμα που θα συμβάλλει αποφασιστικά στην οικονομική δραστηριότητα.
Θέλω να ξεκαθαρίσω τρία πράγματα:
- Πρόκειται για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ, που σημαίνει επαναπροσδιορισμός όλων των δικαιωμάτων (μιλάμε για 720 χιλιάδες δηλώσεις) ,
- Στις περισσότερες χώρες δεν έχουν γίνει οι σχετικές πληρωμές . Ενδεικτικά αναφέρω ότι το Βέλγιο , το Ηνωμένο Βασίλειο κ.λ.π. δεν θα πληρώσουν εντός του 2015 ή άλλες χώρες , όπως η Γαλλία , η πιο οργανωμένη αγροτική χώρα, η Ισπανία, η Σουηδία, η Δανία κ.λ.π. θα πληρώσουν εντός του Δεκέμβρη και
- Τα ποσά της νέας ΚΑΠ, που βέβαια είχε συμφωνηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις είναι τουλάχιστον κατά 10% μικρότερα.
Δεν μπορώ όμως να μην αναφερθώ στην καταιγίδα που αντιμετωπίσαμε παραλαμβάνοντας το Υπουργείο, τις επιπτώσεις από την κάκιστη διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων των κυβερνήσεων τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της Ν.Δ. ή την πλήρη ανυπαρξία κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο.
Μας έχουν επιβληθεί δημοσιονομικές διορθώσεις (πρόστιμα) συνολικού ποσού 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ και καταλογισμοί 1,1 δισεκατομμύρια και έπονται εξαιτίας τους κι άλλα.
Αυτή την κατάσταση βρήκαμε αμέσως μόλις αναλάβαμε.
Τι κάναμε για να αποφύγει η χώρα μας τα χειρότερα;
Για τα πρόστιμα που είχατε αποδεχθεί οι προηγούμενες κυβερνήσεις, πληρώσαμε ήδη την πρώτη δόση ύψους 311 εκατ . κι ακολουθεί η συνέχεια κάθε χρόνο.
Για τους καταλογισμούς μετά από σκληρή μάχη μειώσαμε τα ποσά σε πρώτη φάση (έχουμε καταφέρει πολλά σ΄ αυτό το επίπεδο), αλλά δυστυχώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει να επιστραφούν από τους ίδιους τους αγρότες τα υπόλοιπα ποσά, αλλιώς η χώρα απειλείται με παραπομπή στο ευρωπαϊκό δικαστήριο και με ημερήσια πρόστιμα.
Μας επισημάνθηκε δε η αδιαφορία που δείξατε μέχρι σήμερα, η οποία όξυνε τη κατάσταση (καταθέτω τη σχετική επιστολή).
Γι αυτό και αναγκαστήκαμε να φέρουμε νομοθετική ρύθμιση με την οποία προβλέπεται ότι, αν τελικά γίνουν κάποτε ανακτήσεις, αυτές να γίνονται όχι με την αυστηρή διαδικασία που προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος4002/11, αλλά με άλλη διαδικασία, ηπιότερη, σε βάθος χρόνου, που θα την περιγράψει μια Υπουργική Απόφαση από τους Υπουργούς Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης.
Βέβαια ξεκαθαρίζω ακόμη μια φορά ότι οποιαδήποτε απόφαση για ανακτήσεις από τον αγροτικό χώρο, όπως σας είπα και σε πρόσφατη ομιλία μου στη Βουλή, αν τυχόν προκύψει τέτοιο θέμα επί θητείας μου, θα είναι συναπόφαση μέσα από τη Βουλή. Και ας έρθουν τότε οι συνάδελφοι της Ν.Δ για το πακέτο Χατζηγάκη ύψους 421 εκατ. και το πακέτο Κοντού 108 εκατ. , αλλά και οι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ για το πακέτο Μωραϊτη ύψους 500 εκατ. ευρώ προς τους συνεταιρισμούς, ας έρθουν λοιπόν τότε να ψηφίσουν με το δίλημμα να αναζητηθούν τα αντίστοιχα ποσά ή να τα φορτωθεί ο Έλληνας φορολογούμενος με νέα πρόστιμα.
Εμείς θεωρούμε ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια να ανατρέψουμε απαιτήσεις και προβλήματα, με βάση ένα συνολικό σχέδιο άμεσης ανακούφισης και μεσοπρόθεσμης στρατηγικής ανάπτυξης.
Το πρώτο που καλούμαστε άμεσα να αντιμετωπίσουμε είναι:
- ο περιορισμός των επιπτώσεων της κρίσης και της νέας συμφωνίας στο αγροτικό εισόδημα και
- η υπηρέτηση του προγράμματός μας για το πρωτογενή τομέα.
θα επιμείνουμε στις διαπραγματεύσεις καταθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις.
Η βασική τους φιλοσοφία είναι τα φορολογικά βάρη να κατανεμηθούν δίκαια, με προφανή στόχο το μεγαλύτερο μέρος να επωμιστούν οι μεγαλύτερες αγροτικού χαρακτήρα επιχειρήσεις, με οποιοδήποτε σενάριο η συνδυασμό σεναρίων και εναλλακτικών προτάσεων και αντίστοιχη ελάφρυνση των μικρομεσαίων γεωργικών εκμεταλλεύσεων, που, το όποιο εισόδημά τους προκύπτει από την αμοιβή της πραγματικής οικογενειακής εργασίας τους και όχι από κάποιο σημαντικά προσδιοριστέο επιχειρηματικό κέρδος.
Ο υπολογισμός του εισοδήματος θα γίνεται σε πραγματική και όχι εικονική βάση, όπου η πραγματική φοροδοτική ικανότητα θα προκύπτει από τα πραγματικά εισοδήματα, δηλωθέντα με κάθε ειλικρίνεια προκειμένου να υπάρχει η σαφώς προσδιορισμένη ‘’προστασία’’.
Στις ''αγροτικές εκμεταλλεύσεις'' ορίζουμε πλήρες και γενικό αφορολόγητο όριο επί του συνολικού καθαρού εισοδήματος με διαφοροποίηση για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και τους πολυαπασχολούμενους έχοντες και αγροτικά εισοδήματα.
Ένας ιδιαίτερος χαρακτήρας ευνοϊκής μεταχείρισης θα δοθεί για τους παραγωγούς ορεινών , απομακρυσμένων , νησιωτικών περιοχών, και για τους νέους αγρότες.
Για να μην γίνεται όμως η συζήτηση πάνω σε αναλήθειες, οφείλω να καταθέσω και συγκεκριμένα νούμερα:
Οι αγρότες για τα εισοδήματα του 2013 πλήρωσαν συνολικά 411 εκατ. ευρώ,
για τα εισοδήματα του 2014 πλήρωσαν λιγότερο από τα μισά, 186 εκατ. ευρώ, και για τα εισοδήματα του 2015 θα πληρώσουν του χρόνου περίπου 210 εκατ. ευρώ. Τόσα προβλέπει ο εφετινός προϋπολογισμός.
Ακόμα και με συντελεστή 20%, το 2017 οι αγρότες, για τα εισοδήματα του 2016, δεν θα πληρώσουν σε καμία περίπτωση τα 411 εκατ. ευρώ που πλήρωσαν πέρυσι.
Το λέω για να γίνει κατανοητό ότι ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που απάλλαξε της φορολόγησης των ενισχύσεων, στο 85% των αγροτών που παίρνουν ποσά μικρότερα των 12 χιλιάδων ευρώ.
Επιτέλους πρέπει να σταματήσει η πολιτική υπερεκμετάλλευση του θέματος…δεν βοηθά τους αγρότες.
Το βασικό μας πρόγραμμα όπως έχει κατατεθεί παραμένει σταθερό και αναλλοίωτο ως προς την φιλοσοφία του, τις αξίες και τους στόχους του, που είναι η υπηρέτηση της ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης του αγροτικού τομέα.
Ένα σχέδιο που στοχεύει στη διασφάλιση της διατροφικής μας επάρκειας , στην ανταγωνιστικότητα της αγροτικής παραγωγής μέσω της προστιθεμένης αξίας ,
στη συγκράτηση και ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού και στη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής στην ύπαιθρο.
Οι παρεμβάσεις εντός του 2016 , στοχεύουν τόσο στην μείωση του κόστους παραγωγής όσο και στην βελτίωση των τιμών των αγροτικών προϊόντων.
Στην κατεύθυνση αυτή:
- Ο διοικητικός μηχανισμός διαχείρισης και καταβολής των πληρωμών θα γίνει άμεσα πιο ευέλικτος και αποτελεσματικός ώστε ο αγρότης να πληρώνεται γρήγορα, να εξασφαλίζει την απαραίτητη ρευστότητα και χωρίς τις απώλειες δημοσιονομικών διορθώσεων.
- Ξεκινήσαμε ήδη τις θεσμικές παρεμβάσεις:
- Ψηφίσαμε το νομοσχέδιο που ρυθμίζει το ιδιαίτερα περίπλοκο θέμα των ''βοσκήσιμων γαιών'' με βάση την αναγκαιότητα χρήσης τους και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
- Καταθέσαμε στο δημόσιο διάλογο το νομοσχέδιο για τις ''επαγγελματικές οργανώσεις των αγροτών'', τον συνεργατισμό, και την κοινωνική οικονομία που μπορεί να εμπλουτιστεί και με άλλες προτάσεις και παραμέτρους.
- Το πρόβλημα της ρευστότητας θα επιλυθεί τόσο με την αλλαγή της πολιτικής αντιμετώπισης του αγροτικού τομέα από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα , την Αναπτυξιακή Τράπεζα , όσο και με νέα χρηματοδοτικά μέσα και εργαλεία που επεξεργαζόμαστε.
- Θεσμοθετείται η αγροτική κάρτα.
- Εγκρίνεται το ΠΑΑ, ένα πρόγραμμα «εμπροσθοβαρές» στην υλοποίηση Μέτρων που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ρευστότητας και του εισοδήματος των αγροτικών νοικοκυριών, αλλά κυρίως θα δώσουν άμεσες επενδυτικές ευκαιρίες στην ύπαιθρο με προτεραιότητα τις προκηρύξεις για τους ‘’νέους αγρότες’’ και τα πολυλειτουργικά – πιλοτικά αγροκτήματα.
- Δημιουργούμε παραγωγικά αξιοποιήσιμη Τράπεζα γενετικού υλικού και διατήρησης εγχώριων ποικιλιών δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην εφαρμοσμένη έρευνα για παραγωγή εγχωρίου πολλαπλασιαστικού υλικού και προσαρμοσμένων ποικιλιών με στόχο τον περιορισμό της εξάρτησης σε κρίσιμους τομείς της πρωτογενούς παραγωγής.
- Αξιοποιούμε προς άμεση βελτίωση και χρήση, χιλιάδες στρέμματα σχολάζουσας δημόσιαςγης για αγροτική παραγωγή, με έμφαση στην έρευνα , την γενικευμένη αξιοποίηση εγχώριων ποικιλιών και με κοινωνική- συνεργατική αξιοποίηση της.
- Παρεμβαίνουμε στον εξορθολογισμό της χρήσης και του κόστουςτων ενεργειακών πόρων στην γεωργία μέσω συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας, καθώς και στην αναμόρφωση-απλοποίηση του πλαισίου αδειοδότησης των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
- Κατοχυρώνουμε εθνικό σύστημα πιστοποιημένηςποιότητας αγροτικών προϊόντων σε άμεση σύνδεση με αντίστοιχα Ευρωπαϊκά και Διεθνή πρότυπα.
- Θεσμοθετούμε μέσω συστήματος αναγνώρισης, την εποχιακή κυρίως εργασία σε αγροτικές και αλιευτικές δραστηριότητες, εποχιακών ή πλήρως απασχολούμενων μεταναστών εργατών, που εκτός του ότι είναι εντελώς αναγκαίοι στις σημερινές συνθήκες , αποκτούν νόμιμη υπόσταση και θα συνεισφέρουν μέσω της εργασίας τους το προβλεπόμενο εργόσημο στον ασφαλιστικό φορέα.
- Συμβάλλοντας στον πολυλειτουργικό και πολυτομεακό χαρακτήρα της αγροτικής οικονομίας εκτός των άλλων , ενισχύουμε τον θεσμό τηςοικοτεχνίας.
- Αξιοποιούμε την έννοια του γεωργικού σύμβουλου όπως προδιαγράφεται στο ΠΑΑ , προκειμένου να αποτελέσει τον επιστήμονα εφαρμογών διπλά στον αγρότη , περιορίζοντας το έμμεσο κόστος συμβουλευτικής.
- Παρεμβαίνουμε θεσμοθετημένα εντός του 2016, με ενιαίο σύστημα και διαδικασίες στον τομέα της εμπορίας αγροτικών προϊόντων, (λαϊκές αγορές, κεντρικές αγορές, εισαγωγές-εξαγωγές, κλπ) εξορθολογίζοντας τις αγοραίες απαιτήσεις, προστατεύοντας τις τιμές παραγωγού, παρεμβαίνοντας ουσιαστικά στον διεθνή ανταγωνισμό, μειώνοντας το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου, και μειώνοντας ουσιαστικά την φοροδιαφυγή σε όλα τα στάδια της.
- Στις Διεθνείς Σχέσεις έγιναν παρεμβάσεις για τη προστασία των Γεωγραφικών Ενδείξεων (και κυρίως της Φέτας) στο πλαίσιο των συμφωνιών της Ε.Ε. με τρίτες χώρες.
- Ενισχύθηκαν οι διμερείς συνεργασίες και υλοποιήθηκαν συμφωνίες με βασικό στόχο την προώθηση των εξαγωγών των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού.
- Εγκρίθηκαν νέα ΠρογράμματαΠροώθησης αγροτικών προϊόντων σε αγορές της Ε.Ε. και τρίτων χωρών.
- Πραγματοποιήθηκε η προσαρμογή του πληροφοριακού συστήματος του Δικτύου Γεωργικής Λογιστικής Πληροφόρησης (ΔΙΓΕΛΠ) και συστάθηκε Συντονιστική Ομάδα Εργασίας για την σύνδεση και διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων που αφορούν στον αγροτικό τομέα μεταξύ Υπουργείου, ΟΠΕΚΕΠΕ και ΕΛΣΤΑΤ.
- Ολοκληρώθηκε Κοινοτικό έργο σχετικά με τις στατιστικές χρήσης και κάλυψης γης. Επανεξετάστηκαν οι όροι και προϋποθέσεις για την λειτουργία του Ενιαίου Μητρώου Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων & Εισροών.
- Θα δώσουμε ιδιαίτερο βάρος στον τομέα της Αλιείας. Θεσπίσαμε ήδη το νομοθετικό πλαίσιο το σχετικό με την εφαρμογή ενωσιακών διατάξεων της ΚΟΑ προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας και τη διακίνηση και εμπορία των προϊόντων του τομέα.
- Διενεργήθηκε ανοικτός διεθνής διαγωνισμός για τη χαρτογράφηση θαλάσσιων βυθών με Ποσειδωνία σε επίπεδο επικράτειας και ολοκληρώθηκε το έργο Ολοκληρωμένο Σύστημα Παρακολούθησης της Αλιείας.
Προετοιμάζουμε ένα συνολικό σχέδιο ανασυγκρότησης της παραγωγικής βάσης στον πρωτογενή τομέα που στηρίζεται σε ''κύκλους'' προϊόντων με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, την τεχνογνωσία του ανθρωπινού δυναμικού, την μελέτη του διεθνούς ανταγωνισμού, την ορθολογική αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων και ενισχύσεων,
την ανάπτυξη μιας σύγχρονης εμπορικής στρατηγικής στον τομέα των τροφίμων, την χρήση νέων αναπτυξιακών και χρηματοδοτικών μέσων και εργαλείων με εθνικό και περιφερειακό χαρακτήρα που θα τεθεί σε δημόσιο διάλογο και θα αποκτήσει τμηματικά θεσμικό χαρακτήρα.
Οι κύκλοι κατά βάση θα αναφέρονται σε :
- Βασικά προϊόντα διατροφικής επαρκείας.
- Προϊόντα υψηλής προστιθεμένης αξίας και ανταγωνιστικού χαρακτήρα.
- Ειδικά προϊόντα βάσει συνθηκών και συγκριτικών πλεονεκτημάτων.
Για τον σκοπό αυτό έχει ήδη συγκροτηθεί ειδική ομάδα εργασίας στο ΥΠΑΑΤ , που στο πρώτο τρίμηνο του 2016 θα θέσει στον δημόσιο διάλογο τις προτάσεις της.
Η κυβέρνηση μας είναι υποχρεωμένη , σε δύσκολες δημοσιονομικά και παραγωγικά συνθήκες , να επιλύσει ταχύτατα , οικονομικά , διαρθρωτικά και κοινωνικά προβλήματα σε νεκρό χρόνο , υπό την πίεση μάλιστα μιας συμφωνίας , που απαιτεί άμεσα δημοσιονομικά μέτρα με επιπτώσεις.
Ταυτόχρονα όμως, με δική μας επιμονή και απαίτηση και διάφορα άλλα που έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί τουλάχιστον είκοσι χρόνια πριν.
Οφείλουμε αγαπητοί συνάδελφοι να δούμε το μέλλον του αγροτικού χώρου , ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της εποχής μας, με την ματιά στραμμένη στις νεότερες γενιές των παραγωγών και των επιστημόνων του χώρου.
Αυτή την εντολή μας έδωσε ο Ελληνικός λαός .Θα την υπηρετήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις.
Δείτε το σχετικό VIDEO